onsdag 21 mars 2007

till himmelen dit längtar jag
där jag får leva med behag
där livets krona för mig står
den jag har länge väntat på

ty jag som fattig är ock arm
jag måste ofta lida harm
en trogen vän att finna ut
det finns så sällan på vår ort

liksom en vattenbubbla skär
så är det med vår levnad här
ty den kan hastigt blåsas ut
så är det med vår levnads slut

som linden alstras och bär löv
så innan kort så är jag död
de täcka liljor falla av
så gör ock jag uti min grav

nu slutar jag min korta sång
jag tror min livstid ej blir lång
min lilla vän och ängelen
vi träffas väl i himmelen

4 kommentarer:

Alexander sa...

http://www.johanhedin.com/content/_hazelius/lyssna.html

Där har du visan i en underbar tappning :)

Anonym sa...

Jag hörde en gang en sang med denna text, det var 3 folksangare, en man och 2 kvinnor. Jäkligt fint var det, men nu kan jag inte hitta den! nan som vet nat?

Anonym sa...

jag har också letat! utan framgång.

Anonym sa...

hazelius hedin sjunger den med lite annan text. . .